Skævinge – et lokalsamfund i udvikling (landsbyvisioner)

Emne: Trafik.

Skævinge i år 2020:

Letbanen fra Helsingør via Hillerød til Frederikssund og videre til Roskilde er blevet en realitet.

Her er Skævinge blevet et trafikknudepunkt, hvor forbindelsen fra Hundested og Frederiksværk ved omstigning i Skævinge forkorter de rejsendes rejsetid til Frederikssund (og videre til København) og Roskilde (hvor lufthavnen varetager chartertrafikken).

Den nye linje fra Skævinge til Frederikssund betyder, at behovet for lokalbusser er minimeret. Samtidig betyder letbanen, at man fra hele det nordvestsjællandske opland kommer hurtigt til det nye Nordsjællandske Hospital i Hillerød, og ligeledes hurtigt til de specialafdelinger, der placeres i Skævinge "Sundhedsparken".

Skævinge Station er renoveret, og der er kommet tag over perron 2 og 3. Et spor 4 indrettes til veterantogsmuseum, og på selve stationen er der café og permanent udstilling om Skævinge Station som "Korsbæk". Entusiaster har fået lokaler til en modeljernbane, der viser udviklingen fra 1940 til 2020.

En ny omfartsvej fra Store Lyngby passerer Skævinges ring 3 og tager sig af den tunge trafik. Vejen forlænges til Slangerup for videre forbindelse mod København. Når Ring 5 bliver en realitet, forbindes omfartsvejen med ring 5.

Hvordan opnår vi dette?

Være fælle som tanken om et bilfrit indre, og den tunge trafik uden om bykernen.

Etablering af et internt el baseret "trafiknet" til vare- og persontransport.

Kommunen:

Indarbejdelse i lokalplaner.

Overordnet kommuneplan.

Andre interessenter:

Trafikministeriet, trafikale myndigheder, byplanlæggere, miljømyndigheder, omkring liggende kommuner.

Hjemmeside fra e-hjemmeside.dk